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CONTENDING HETEROTOPIC ARTISTIC SPACE AND SPATIAL/STRETCHED TIME IN T.S. ELIOT’S “THE LOVE SONG OF J. ALFRED PRUFROCK

Nayef Ali Al-Joulan

Abstract


Arguing against the almost unanimous consensus that the notion of ‘Time’ occupies a position of artistic and thematic centrality in Eliot’s “The Love Song of J. Alfred Prufrock” (and in Eliot’s other work, mainly the Four Quartets) , this paper attempts to show that the notion of ‘Space’, the seemingly absent, absented and/or camouflaged, constitutes the centre of the poem, overriding the superficial notion of time. Eliot’s distinctive sense of space is examined in the light of Michel Foucault’s concept of ‘Heterotopology’, to show how Prufrock oscillates between various sites in the poem to gain experience, in the process of which geography overtakes knowledge. That is, Prufrock’s dilemma lies in coming to terms with the contending spaces in his psyche, since his journey is a hyperreal wandering through multiple sites of heterotopic space. The contending domains of Prufrock’s psyche (past actions, thoughts, feelings etc.) are artistic, intellectual, philosophic and religious, though mainly artistic and associated with aspects of tradition that Eliot’s individual talent felt anxious about. Thus, the richness of Eliot’s poem lies in its intense recruitment of past poetry, art, poets, authors, philosophers and artists, becoming hence a space/place for contest between those various revisited sites and itself.

Keywords: Eliot, love song, spatial theory, heterotopology, Modern poetry.

Frente a la idea casi unánime de que la noción de tiempo es esencial en el poema de Eliot “The Love Song of J. Alfred Prufrock” (y en otras de sus obras, principalmente en Four Quartets) , este artículo se propone demostrar que la noción de espacio, aparentemente ausente, ausentada y/o camuflada, constituye el centro del poema, prevaleciendo sobre la noción superficial de tiempo. El característico sentido del espacio de Eliot se examina aquí a la luz del concepto de ‘Heterotopología’ de Michael Foucault para demostrar cómo Prufrock se mueve en el poema por varios lugares con el fin de adquirir experiencias, en un proceso en el que la geografía gana la partida al conocimiento. El dilema de Prufrock consiste así en conciliar los espacios antagónicos de su psique, dado que su viaje es un ir y venir hiperreal por una multiplicidad de lugares del espacio heterotópico. Los aspectos en pugna de la psique de Prufrock (hechos del pasado, pensamientos, sentimientos, etc.) pertenecen al ámbito de lo artístico, de lo intelectual, de lo filosófico y de lo religioso, aunque fundamentalmente de lo artístico, y se asocian a aspectos de la tradición que producían ansiedad en el talento individual de Eliot. Así pues, la riqueza del poema de Eliot reside en su capacidad para conjugar poesía del pasado, arte, poetas, autores, filósofos y artistas, convirtiéndose de esta manera en un espacio para la contienda entre esos lugares revisitados y el espacio mismo.

Palabras clave: Eliot, canción de amor, teoría del espacio, heterotopología, poesía moderna.


Keywords


Eliot, love song, spatial theory, heterotopology, Modern poetry

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Miscelánea: A Journal of English and American Studies

ISSN: 1137-6368